top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

לא עסק לאשה/פ"ד ג'יימס



בבוקר יוני שמשי קורדליה גריי, מגיעה למשרד באיחור של כחצי שעה בגלל תקלה ברכבת התחתית, היא מוצאת במשרד את ברני פרייד, מי שהיה הבוס, המנטור, ואפילו סוג של אבא עבורה - מת – הוא התאבד. במכתב ההתאבדות שלו הוא משאיר לקורדליה את כל מה שיש לו לא לפני שהוא מבקש ממנה שבמקרה והיא מוצאת אותו חי שלא תיידע אף אחד עד אשר תוודא שהוא לגמרי מת. זוהי בקשה גדולה ולשמחתה של קורדליה הוא לגמרי מת. הוא משאיר לה: אקדח, בית שכור וסוכנות בילוש ללא לקוחות - אכן בדברים החומריים רכושו היה דל מאוד אולם ללא ספק הוא הספיק ללמד אותה את כל מה שאפשר על עבודתו של הבלש - ובזה מסתבר הוא דווקא היה מומחה.

כבר למחרת הלוויה פונה לקורדליה אליזבת לימינג, היא העוזרת האישית של סר רונלד קלנדר, מדען שזכה להכרה כפעיל איכות סביבה. נקודה מעניינת בהתחשב בזה שהספר יצא לאור ב 1972. נראה שכבר אז בעיות איכות האוויר, זיהום ימים, ומחסור במי שתיה העסיקו את הקהילה המדעית. מצער לגלות שכעת חמישים שנים מאוחר יותר נראה שאין שום פתרון זמין לבעיות שרק הולכות ומחריפות.

סר רולנד קלנדר שוכר את שרותיה של קורדלייה כדי לגלות מה קרה לבנו מארק. מצאו את גופתו של מארק תלויה בתוך קוטג' סמוך ל קיימברידג'. מסתבר שמארק עזב את לימודיו ממש לפני סיום התואר והתחיל לעבוד כגנן באחת האחוזות במרחק לא מאוד גדול מעיר האוניברסיטאות. קרודליה מנסה להבין במה בדיוק סר רונלד קלנדר מעוניין הרי נקבע שמארק התאבד. סר רונלד קלנדר לא מצליח ממש להגדיר מה בדיוק הוא רוצה - ובכל זאת מבקש ממנה לבדוק את העניין. קורדליה שזוהי בעצם הצעת העבודה היחידה שלה, ושעמדה לפני פשיטת רגל, לוקחת על עצמה את העבודה. כבר למחרת היום היא שמה את פעמיה לכפר דקספורד לבית "עצי קיץ" שם מארק עבד בחודשי חייו האחרונים ושם בקוטג' שבו התגורר מצא את מותו.

קורדליה מדברת עם בעלי המקום ואף מקבלת אישור לישון בקוטג' שבו מארק ישן. ומכאן מתחילים רצף של ימים מלאי עיסוקים ותגליות. היא מתוודעת למי שהיו החבורה של מארק, מהלימודים. חבורת צעירים הכוללים את סופיה והוגו טילינג זוג אחים, מרשימים. את איזבל דה לאסטרי יפיפייה ואת דייווי סטיבנס שמסתבר שעבד תקופה במעבדה של סר רונלד קלנדר. ועוד מסתבר שדעתו עליו הייתה רחוקה מאוד מהערצה שלה הוא זכה בדרך כלל. מסתבר שסופיה ומארק היו זוג, וקורדליה לאט לאט מתחילה להבין מי בדיוק הוא היה. איזו אישיות הייתה לו. ולמה הוא עזב פתאום את הלימודים. לקורדליה יש חשדות משלה והתחושה שמארק לא התאבד אלא נרצח מתחילה לפעום בה יותר ויותר בחוזקה. קרודליה היא בחורה צעירה נאה וחכמה ביותר. היא גדלה במנזר ובבתי אומנה רבים. אנו יודעים שהיא נאלצה לעזוב את לימודיה בתיכון על מנת ללכת ולשהות עם אביה שלא היה טיפוס נורמטיבי. וכך במקום להמשיך למסלול של לימודים גבוהים כפי שהנזירות ייעדו אותה בגלל היותה אחת התלמידות הכי מבריקות, היא מוצאת את עצמה בתפקיד בלשית. אולם קורדליה אוהבת את מה שהיא עושה העיסוק הזה מאתגר אותה והלך חשיבתה החד עוזר לה רבות בהסקת מסקנות. כמובן שכל הסקת המסקנות מסתמכת על עבודת איסוף נתונים שנעשית על ידי כיתות רגלים וחיוג לעשרות מספרי טלפון. היא צוברת יותר ויותר מידע. היא יודעת שהיא קרבה לאמת כיון שהיא מרגישה שהיא יעד למעקב. והיא שמחה מאוד על האקדח שברני פרייד השאיר לה בנדיבותו, מסתבר שהיא אכן זקוקה לו.

קורדוליה היא לא סתם בלשית - היא פורצת דרך. לא היו בלשיות לפניה בטח לא כאלו שהתמודדו בהצלחה עם דלדגיש מפקח המשטרה שפיטר את ברני פרייד, המנטור של קורדוליה ואשר המשיך להעריץ ולכבדו למרות זאת. ושאף יש לו סדרת טלוויזיה מיוחדת עבורו. "לא עסק לאשה" הוא מותחן מהנה מדליק ונפלא - בדיוק לחג הקרוב


מו"ל: עם עובד מאנגלית: יעל רנן 237 ע'

53 views0 comments
bottom of page