top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

עניינים אנושיים/ קארין טואיל



עניינים אנושים מתחיל במקום שהוא אחד ממוקדי הכוח הגדולים בעולם ובסקס. קלר פארל, היא אחת משלוש מתמחות צעירות המגיעות אל הבית הלבן, היא מגיעה בזכות ציונים מרהיבים והמלצות חמות. אין ספק שקארין טואיל רוקחת לנו סיפור קולח וקצבי מתובל בסיפורים מהעולם המציאותי. ולתוך המציאות הידועה היא מכניסה את דמויותיה הבדויות כשהן מעוגנות היטב שם בעולם האמיתי. שתי המתמחות האחרות הן מוניקה לוינסקי והומה עבדין שתי נשים מבריקות, ושתיהן קשורות באופן ישיר לשערוריות סקס שהפכו בחסות הזמנים הללו לוויראליות בקצב מסחרר. גיבורת הרומן שלנו קלר, מצליחה להימלט משערוריות וחוזרת לצרפת, היא הופכת למסאית וכותבת. בארוחת ערב אצל ידידים היא תפגוש את מי שיהפוך לבעלה את ז'אן פארל. האיש הזה המבוגר ממנה ב 27 שנים הוא כוכב תקשורת צרפתי. אדם שבנה את עצמו במו ידיו חסר השכלה פורמלית אולם אוטודידקט מבריק, אחד מהמראיינים הכי מבוקשים והכי חדים, איש המתרועע עם הצמרת הפוליטית הצרפתית.

ז'אן וקלר מולידים את בנם אלכסנדר, ובשלב מסוים הוא הופך להיות הדבר היחיד המשותף בניהם. בשנת 2015 כשאלכסנדר סיים את לימודיו בפוליטכניק, ועבר ללמוד באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, קלר מודיעה לבעלה שהיא עוזבת אותו והולכת לחיות עם אהובה.

בשנת 2015 ז'אן הוא בן 70, הגיל הוא בעוכריו. זאן עושה את כל מה שביכולתו על מנת לא להיות מושפע מנזקיה של הזיקנה שמאיימת לסגור עליו ולגרום לו לאבד את מעמדו ככוכב הבלתי מעורער של התקשורת הפוליטית בצרפת. העזיבה של קלר מערערת אותו אך ורק בגלל ענייני תדמית. כיצד זה ייתפס שאשתו הצעירה מואסת בו? ז'אן מסתכל על הדברים אך ורק מנקודת מבט של תדמית ונעורים. ככל שהוא מתבגר שלא לומר מזקין הוא נעשה יותר ויותר ער לתדמית שלו, למעמד שלו. אין הוא מוכן לוותר על שום חלק ממנעמי מעמדו.

קליר לעומת זאת עוזבת אותו עבור, אדם ויצמן מורה יהודי לספרות בתיכון, כזה הנשוי לאשה שהולכת ומתחרדת. יש להם שתי בנות. הגדולה בניהן מורכבת, הגרושים של אדם מאשתו יגרמו לגרושתו להתחרד אף יותר לעבור לברוקלין ולהשתדך לבן זוג אחר. מילה הגדולה תחזור לגור עם אביה בצרפת. היא אינה מתמודדת טוב מידי עם אורח החיים החרדי.

אלכסנדר מגיע חזרה לצרפת עבור הטקס שבו ז'אן יקבל מנשיא צרפת את אות "קצין לגיון הכבוד" אלכסנדר אומנם חוזר לאחר תקופה אולם שני הוריו לא ממש מקבלים את פניו, או דואגים להיות נוכחים. אלכסנדר מסודר מבחינה חומרית, הוא אף איש צעיר וחכם אפילו מבריק ומצליח מאוד בלימודיו, אולם אין ספק שחסרה לו תשומת לב הורית, מגע אנושי, חום ואהבה.

הערב החגיגי שז'אן חיכה לו לא ממש מתנהל כפי שהוא קיווה, הבוקר מתחיל בכתבת שער איומה שמתפרסמת אודותיו, ואף הטקס לא מתנהל באופן תקין, באותו הלילה אלכסנדר מגלה באיזו מידה אביו התערב בחייו. הוא מחליט לישון אצל אמו ושם הוא פוגש את מילה בתו של אדם. אלכסנדר מתכנן לצאת באותו הערב וקליר מציעה שמילה תצטרף אליו למסיבה.

למחרת אותה מסיבה אלכסנדר נעצר, הוא מואשם בכך שאנס את מילה.

מכאן והלאה אנו מלווים את הדמויות בשנתיים של חקירות ומשפט מתוקשר. ז'אן שכל חייו עמל על שמו הטוב מוצא את עצמו בתוך מצב שבו כל פרט מחייו נחשף. קליר שהספרים שלה ותהילתה הגיעו מכתיבה פמיניסטית כזו המוקיעה חמורות התייחסות לא שוויונית נגד נשים מוצאת את עצמה מגינה על בנה הנאשם באונס אכזרי. אלכסנדר עצמו שולל מכול וכול את עניין האונס. כן הוא מסכים שהיו יחסי מין אולם הם קרו בהסכמה מלאה של מילה. הוא אף מסכים שהתייחסותו אליה לא הייתה הוגנת במיוחד כיון שמה שהוא בעיקר רצה היה להצליח בהתערבות בין החברים. ולא היו לו שום כוונות או רגשות כלפי מילה. אולם הוא מסרב בתוקף להודות או להסכים שהיה אונס.

אנו מלווים כעת את אלכסנדר ז'אן וקליר בשנתיים הקשות ביותר בחייהם. שלושתם הופכים למטרה לנאצות, איומים, ופוסטים רעילים. קליר מסתגרת עם בנה בדירה, וז'אן מעמדו מתערער.

האונס בספר מבוסס על פרשת האונס שקרתה בסטנפורד, שבה האונס היה שחיין מצטיין, והשופט גזר עליו עונש מגוחך של חצי שנה כיון "שמאסר ממושך עלול לפגוע בו בצורה חמורה" כמו כן באותו המשפט אביו של הסטודנט אמר את המשפט "לא הורסים קריירה מבריקה של סטודנט מצטיין בגלל 20 ד' של אקשן" קארין טואיל, מכניסה את המשפט הזה אף לספרה ושמה אותו בפיו של ז'אן, מה שכמובן גורר אחריו ביקורת ציבורית. הספר לא מקדיש יותר מידי תשומת לב למילה אם כי היא מזכירה פוסט שמילה כותבת בפייסבוק פוסט שהופך לוויראלי, בדיוק כמו הפוסט שכתבה הנאנסת מאונ' סטנפורד. הספר לא נוקט שום עמדה לגבי האונס ואין לנו שום מידע נוסף למידע המתגלה בזמן המשפט, לא ברור האם היה או לא היה אונס.

הספר לא מסתיים במשפט ובגזר הדין, הוא ממשיך לאחר מכן בפרק נוסף. זהו פרק משמעותי בו אנו מקבלים את המציאות בפנינו: אין ספק שלהיות גבר לבן מערבי עשיר ומשכיל זה המצב שבו הסיכויים שלך לחיות חיים טובים גדולים עשרות מונים מכל מצב אחר. ספר מלא אדרנלין וקצב

תרגום מצרפתית: שי סנדיק מו"ל: אריה ניר, 304 עמ' מודפסים

bottom of page