top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

התשובות/ קת'רין לייסי



התשובות/ קתרין לייסי

מרי פרסונס היא אשה צעירה כבת שלושים החיה בדירת שני חדרים בנו-יורק. היא מתעבת את הדירה שלה אולם אומרים לה שהדירה הזו היא "מציאה" ולכן היא לא מעיזה לעזוב אותה. חייה של מרי הם מורכבים. עד אמצע שנות העשרה שלה היא חיה במעבה היער, מוסתרת מכל בני האדם, ללא שום מסמכים רשמיים כמו תעודת לידה או תעודת זהות. אביה היה איש דת קנאי וכנראה מטורלל למדי ונראה שאימה סבלה התעללויות מצידו. מתי שהוא אחותה של האם "דודה קלרה" לוקחת את מרי אליה. באילו נסיבות זה קרה – אנו לא יודעים. דודה קלרה מספקת לה לא רק מקום מגורים ומחסה אלא אף מלמדת אותה את הלכות העולם הזה. למרות התחלת חייה המשונה והלא קלה, מרי מגיעה לקולג' שם היא ושותפתה לחדר צ'נדרה הופכות לחברות הכי טובות. צ'נדרה אינה אדם נורמטיבי. היא כנראה מגיעה מבית מבוסס ביותר, ובסיום הלימודים הוריה של צ'נדרה מעניקים לשתי הבנות "כרטיס טיסה סביב העולם בחודשיים". בעקבות הטיסה ההיא, מרי מתאהבת בחיידק הנסיעות ובמשך כחמש שנים היא מטיילת בעולם. החמש שנים הללו מתוארות בפיה של מרי "חמש שנים היו לי חיים". אולם אנו פוגשים את מרי בפעם הראשונה כשהחמש שנים הללו הסתיימו זה מכבר. היא חיה בנו-יורק, עובדת במשרד נסיעות. העניין הוא שבשנה האחרונה חייה הופכים למסע ייסורים. מרי סובלת מכאבים קשים ואיומים, היא מרגישה שגופה פשוט קורס. היא כמעט ואינה אוכלת, יש ימים שהיא בקושי מצליחה ללכת, כל איבר בגופה פשוט מסב לה סבל נוראי. היא עוברת מרופא לרופא, מבדיקה לבדיקה, אולם הרופאים מרימים ידיים אף לא אחד מהם מצליח למצוא מה הבעיה או להקל על כאביה. אמריקה היא המקום שבו כל מפגש עם רופא, כל טיפול רפואי ולו הפשוט ביותר עולה הון. מרי לא רק שלא מוצאת מזור לכאביה, אף כספה נגמר והיא מוצאת את עצמה שקועה בחובות. שכרה מסוכנות הנסיעות רחוק מלהספיק. צ'נדרה חברתה שהיא אדם רוחני ביותר, כזאת שאנרגיות חיוביות אכילה טבעונית והסתמכות על כוחות אנרגטיים ואבקות היא דרך חייה. מציעה למרי לפנות לאד - מי שאחראי לטיפול בשם "קינסתזה פנאומטית אדפטיבית". זהו סוג של טיפול אנרגטי. מרי מיואשת למדי ומחליטה להיפגש עם אד. להפתעתה כבר מהטיפול הראשון היא מרגישה טוב יותר, אלא שהטיפולים עם אד יקרים ביותר. ומרי מחליטה למצוא הכנסה נוספת. וכך היא מוצאת את עצמה כחלק מניסוי שמטרתו המוצהרת לפחות היא להבין איך בני אדם מתאהבים. מי שאחראי לניסוי ומממן אותו הוא אחד מכוכבי הקולנוע הכי מוערכים הכי ידועים הכי מרוויחים באותה תקופה. אחת הסיבות שמרי מתקבלת לתפקיד הזה הוא בגלל שאין לה מושג מי הוא "קורט סקיי". למרי יש טלפון לא חכם. היא אינה מחוברת לאינטרנט מהבית. מיילים היא רואה רק במשרד. והיא לא ראתה סרט קולנוע מעולם.

הניסוי שקורט אחראי לו, הוא סוג של ניסיון יומרני לנסות ולהציל את קורט מעצמו. הוא אומנם היוזם והאחראי ואף כמובן המממן את הניסוי היקר והדי מוזר הזה, אולם מאחורי הקלעים אנו מבינים שחבורת המדענים שהתמקמה בלופט היקר להחריד שלו, יש לה שאיפות שונות. בכל מקרה מרי אינה האשה היחידה שנשכרת לאותה עבודה, נשכרות לשם כך עוד נשים, כשהמכנה המשותף בין כולן הוא כנראה ההזדקקות הנואשת לכסף.

באותו הזמן שמרי מתחילה לעבוד בניסוי, צ'נדרה נעלמת, ומרי מתגעגעת אליה נואשות. מרי לא מבינה לגמרי את מערכת היחסים שנרקמת בינה לבין קורט כוכב הקולנוע. היא גם לא באמת מבינה מה זה 'כוכב קולנוע'. אין למרי דעה טובה מידי עליו. או לפחות זה מה שניתן לחוש, אף היא אם היא לא אומרת זאת במילים מפורשות. העבודה המשונה הזו גוזלת יותר ויותר זמן מחייה ומה שהתחיל כעבודה נוספת הופך למרכז חייה. כיון שהיא עדין ממשיכה בטיפולים עם אד ומיכון שהכסף הרב שהיא מרוויחה בעבודה המשונה הזו, כסף שעוזר לה להחזיר את חובותיה ולשלם לאד על הטיפולים היא לא עוזבת את התפקיד המשונה. אולם היא מהרהרת בזה. באותו הזמן אנו הקוראים מתחילים להבין שנעשית כאן איזו שהיא התערבות חיצונית על ידי המדענים של חטיבת המחקר. הספר "התשובות" מתווך עבורנו את מה שקורה כשיש אנשים עשירים מידי ואמצעים טכנולוגיים כמעט מפותחים מידי. או לפחות מראה לנו מה קורה כשיש חיבור ביו ידע כסף ויהירות. אולם התשובות אף פותח לנו פתח למימוש רוחני. הספר מזכיר לנו שלא כל התשובות נמצאות במדע ובטכנולוגיה ושחיי הרוח הם רובד משמעותי בחיים ומציע שלא נמהר לוותר עליהם.

מו"ל: עם עובד מאנגלית: מאיה פלדמן 290 ע'




bottom of page