top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

בית המרגלים/ דניאל סילבה


בית המרגלים/דניאל סילבה

המותחן נפתח בפיגוע המוני המתרחש בלונדון, פיגוע שמספר הקורבנות בו עולה על 1000 איש, פיגוע המתרחש בו זמנית בחמישה מאתרי התרבות הממרכזים של העיר, כולם מרוכזים בווסט אנד של לונדון ומתרחשים באותו הזמן. דייקנות היא אחת מסימני ההיכר של הטרוריסט מספר אחד בעולם "צלאח א-דין" .

ארבעה ארגוני ביון פועלים יחד על מנת ללכוד את "צלאח א-דין". האכזר שבמפגעים. משימתם היא לתפוס אותו לפני הפיגוע הבא שללא ספק יהיה אכזרי יותר, קטלני יותר, מפחיד יותר. הבריטים הצרפתים האמריקאים והישראלים, הם ארבעת הארגונים המשתפים פעולה בניהם.

כל ארגון והאופי המיוחד שלו, כל ארגון והעומד בראשו, כל ארגון והמדינה שאותה הוא מייצג. גבריאל אלון הוא ראש המוסד הישראלי, הוא דמות שכבר מוכרת לקוראי המותחנים של דניאל סילבה, אנו מכירים את חוסנו את קור רוחו את אומץ ליבו ואת אמות המידה המוסריות הגבוהות שלו. את גבריאל אלון אנו מלווים עוד מהיותו איש מוסד פעיל והרבה לפני הפיכתו לאיש העומד בראש הארגון. גבריאל אלון הוא הגיבור של הספר הזה. הוא דמות מרשימה ביותר. הוא מי שמצליח לגרום לשיתוף הפעולה המלא של ארבעת הארגונים. זו לא משימה קלה מדובר בארגונים שהעומדים בראשם הם מהאנשים החזקים בארצם מכל הבחינות. אולם לגבריאל אלון יש את היכולות המיוחדות שלו.

כמה וכמה גיבורים מככבים במותחן הזה. המשימה לחסל את "צלאח א-דין" היא מורכבת. והמשימה להורגו נטווית במלאכת מחשבת של ערמומיות אין קץ ובעבודה מודיעינית דקדקנית. מסתבר שיש קשר בין זאן לוק מארטל – לבין אותו טרוריסט. זאן לוק מארטל הוא אחד האנשים המקושרים והעשירים ביותר בצרפת, הוא יזם, בעל בתי מלון ומסעדות. הוא אף חובק בת זוג שהיא דוגמנית עבר יפיפייה וסוחרת אומנות בהווה, המחזיקה בבעלותה גלריה מצליחה בריביירה הצרפתית ובעלת קו אופנה מצליח. זוהי אוליביה ווטסון. אולם אותו זאן לוק מרסל, שקשריו עם צמרת השלטון הצרפתי ידועה לכל - מסתבר שהוא מרוויח את רוב הונו מעסקאות סמים מהגדולות שיש. קיים סיכוי סביר שבקצה השני של עסקאות ענק אלו נמצא אותו רב מרצחים, הטרוריסט מס' 1 בעולם "צלאח א-דין"

את צאלח א-דין ראתה מקרוב סוכנת המוסד ד"ר נטלי מזרחי, שלושה חודשים היא שהתה לידו, והצילה את חייו, אולם הגמול על כך היה שכפסע היה בינה לבין המוות. בשנייה האחרונה היא ניצלה. וכעת גבריאל אלון נאלץ לבקשה לחזור לפעילות כיון שהיא האדם היחיד שיכול לזהות את רב המרצחים.

ארבעת הסוכנויות אומנם משתפות פעולה אולם מי שיתכנן את המבצע כולו, מי שלוקח על עצמו את החלקים המסוכנים ביותר במבצע, מי שאם יכשל, לכישלון יהיה מחיר אישי ומדיני. מי שסוכניו יהיו אלו שיפגשו וייזמו את הקשר הראשוני עם זאן לוק מארטל ודרכו עם הטרוריסטים, מי שהסוכנים שלו יהיו אלו שחייהם יהיו בסכנת חיים מיידית, זהו המוסד הישראלי והעומד בראשו גבריאל אלון. הזר היחיד שאינו ישראלי ושמצטרף אליהם ממש לתוך תוכו של המבצע המורכב הוא מרגל בריטי עם עבר מפוקפק קמעה. יחד עם זאת הוא סוכן מצטיין חסר פחד ומיומן ביותר בתורות לחימה. היכרותו עם גבריאל אלון אף היא ארוכת שנים. האנגלי יחד עם סוכנת המוסד נטלי מזרחי וסוכן המוסד מיכאל אברמוב יתמקמו באחוזת פאר ברביירה הצרפתית בדיוק מול ביתם של זאן לוק מארטל ובת הזוג שלו אוליביה ווטסון. לא לפני שמיכאל כבן דמותו של סוחר רוסי עשיר ומסתורי דאג לבזבז הון ברכישת יצירות אומנות ברחבי הגלובס. נטלי ומיכאל מתמקמים באחוזת הפאר כסופי ודמיטרי אנטונוב, וכך נוצר הקשר הראשוני עם הזוג הצרפתי. מרגע שנוצר הקשר הראשוני ועד סופו של המותחן האירועים מתרחשים בקצב מסחרר. אירוע רודף אירוע. כל מהלך הוא משמעותי. כל מילה, משפט, טון דיבור, נשקל וקיימת מאחוריו מחשבה עמוקה. כל ניואנס הוא בעל ערך וחשיבות. מאחורי הזוג אנטונוב, מסתתר מערך שלם של ארגון הביון כנראה שהטוב בעולם.

בית המרגלים הוא מותחן כתוב היטב, ריבוי הדמויות שבו מוסיף לעומק ועניין העלילה. ההתפתחויות הן מהירות וקצביות. אין רגע דל. לאחר סיבוב מהיר וזוהר ברביירה הצרפתית העלילה מתקדמת למרוקו – מסתבר שהארץ רחבת הידיים הזו, היפיפייה, הידועה בהכנסת האורחים הלבבית שלה, הארץ שהכנסותיה מתיירות הן משמעותיות. מסתבר שהיא אף משמשת ככר פורה ביותר לסוחרי הסמים והטרוריסטים של העת הזו. אין ספק שלעוני והדלות הנפוצים במדינה יש קשר הדוק להיותה של מרוקו משכנם של פושעים אלו. אולם על פני השטח מרוקו מנהלת יחסים דיפלומטיים תקינים עם ארה"ב ולכן היכולת לפעול שם מסובכת אף יותר ומורכבת. וכמו במותחן עשוי היטב מה שיכול להשתבש אכן משתבש. אולם צוות המוסד והעומד בראשו גבריאל אלון, אינם ניגפים מפני הקשיים. נהפוך הוא, נדמה שכל תקלה רק מחזקת את נחישותם ואת היותם ממוקדי מטרה. הם נתקלים בקשיים וסכנות כל הזמן, חייהם שלהם וגורלה של מדינת ישראל נתון בידיהם. ולכן אין שום פקפוק, בדרך, הצלחה היא התוצאה היחידה האפשרית. ולכן רמות המתח והאקשן במותחן הן אדירות.

בית המרגלים נקרא בשטף ומעניק שעות של הנאה ועניין. המוסד הישראלי נראה בו כמו הארגון שעל כזה בדיוק היינו חולמים, היינו רוצים להאמין מעומק ליבנו שהדמויות הספרותיות הללו של גבריאל, נטלי, מיכאל, עוזי ושאר חברי הארגון הם אכן בני דמותם הספרותית של דמויות בשר ודם.

ספר שהקריאה בו מהנה ומרתקת, לקרוא בוודאי(:

מו"ל: כנרת זמורה מאנגלית: טל ארצי 444 ע'

44 views0 comments
bottom of page