top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

ארץ אחרת/ ג'יימס בולדווין



ארץ אחרת/ ג'יימס בולדווין

מסעו של רופוס סקוט אל האבדון הוא מה שפותח את היצירה הנועזת והמפעימה הזו. רופוס, הוא מוזיקאי שחור בנו-יורק של שנות ה-50. להיות שחור בנו-יורק בשנות החמישים, זה להיות חשוף לאלימות לנידוי ולהשפלה על בסיס יומיומי. זה לדעת שבכל רגע אפשר להכות, לעצור, ולבזות אותך. רופוס דווקא היה מהמצליחים. הייתה לו להקה שהוא ניגן בה, אנשים שהכירו אותו, מסיבות שהוא הוזמן אליהם. לכאורה הוא הצליח לצאת מהארלם. מערכת יחסים הרסנית עם יפיפייה לבנה מדרום ארה"ב היא שמובילה לטרגדיה. בנו-יורק בשנות ה-50 רומן בין גבר שחור לאשה לבנה, אין לו שום אפשרות להישאר רומן פרטי. הוא יהפוך לרומן עם השלכות פוליטיות. כמעט כאילו רק מעצם היותך שחור, הנך מאבד את זכותך לפרטיות. "כושי אמר אביו חי כל החיים שלו, חי ומת לפי קצב. בנאדם , הוא מזיין לפי הקצב הזה, והתינוק שהוא תוקע שם קופץ לפי הקצב הזה ויוצא אחרי תשעה חודשים כמו טמבורין מחורבן"(14).

ויוואלדו חברו הטוב של רופוס, הוא בחור איטלקי לבן. זה לא שהילדות שלו הייתה טובה במיוחד, זה לא שהוא הגיע ממשפחה אמידה משכילה ובעלת אמצעים. אולם ויוואלדו הוא לבן, ומהיותו לבן ההזדמנויות שלו והסיכויים שלו להצליח גדולים יותר. החיים שלו בטוחים יותר. הוא לא יהיה חשוף להצקות משוטרים ובכלל מאנשים. צבע העור שלו יגן עליו. כבר בתחילת הסיפור אנו אף מתוודעים לקאסי וריצ'ארד. ריצ'ארד היה המורה לספרות של ויוואלדו, הוא האמין בו וטיפח אותו. וויאלדו הופך להיות חבר של בני הזוג, חבר טוב שלהם. ודרכו אף רופוס מתוודע אליהם. בתחילתו של הרומן נערך מפגש בבר אופנתי, כזה שבעבר רופוס היה בין המבלים הקבועים שלו, היה בין האושיות הבולטות, סוג של ידוען. אולם באותו ערב כשהוא מגיע לשם יחד עם וויאלדו לאחר תקופה שבה היה נעדר, הוא רחוק מרחק רב מהבחור הצעיר המצליח שהוא היה רק לפני מספר חודשים. הם יפגשו את ריצ'ארד וקאסי. שבאו לחגוג את זה שריצ'ארד מכר את הרומן שלו. זהו מפגש מהותי, ריצ'ארד נמצא על סף ההצלחה הגדולה, מכירת הרומן היא נקודת המפנה שלו כאדם ושל קאסי וריצ'ארד כזוג נו-יורקי, כעת הם הופכים לזוג נו-יורקי מצליח. רופוס לעומת זאת נמצא בדרך למטה, רגעי התהילה שלו חלפו, זו הייתה תהילה קצרה ביותר. הטרגדיה של רופוס מפגישה את ויוואלדן עם איידה אחותו היפיפייה של רופוס. הם יהפכו לזוג, איידה רוצה להיות זמרת, היא עובדת כמלצרית אולם יש לה שאיפות. ויוואלדו אומנם עובד בעבודות מזדמנות אולם הוא סופר, שטרם פרסם דבר אולם הוא שוקד על הרומן הגדול שלו כבר זמן רב. מערכת היחסים של וויוואלדו הלבן עם איידה השחורה, גם כן לא מתקיימת על מי מנוחות, גם בניהם המתח הבין-גזעי יוצר יחסים עכורים. לרוב מי שמעוררת את המתח הזה, תהייה איידה, היא נלחמת על כבודו הרמוס של אחיה. בעקבות ההכרות עם ריצ'ארד וקאסי איידה תתוודע לאחד מהאנשים החזקים בתעשיית הטלוויזיה שנמצאת בשיאה, הוא לא יישאר אדיש ליופייה וליכולותיה. הוא לבן איידה שחורה, לרצון שלה להצליח יש מחירים.

בזמן שהחבורה הזו נמצאת בנויורק בצרפת נמצא אריק. אריק שעזב לאחר מערכת יחסים עם רופוס. אלו היו יחסים היו קשים, שהיו כרוכים בהשפלות. אריק הוא שחקן, במקור שלו הוא דווקא כן בא ממשפחה אמידה ומשכילה, אולם אריק אוהב גברים, אריק הוא הומו. אריק מצליח בצרפת הוא גם מתאהב שם. הוא יחזור חזרה בעקבות הצעה לשחק במחזה, הוא יחזור חזרה ל"שכונה" בניו יורק, למכריו הישנים. החזרה שלו לתוך החבורה מנערת את מערכות היחסים השונות. קאסי ריצארד ויוואלדו אריק תופסים את עצמם כליברלים ביותר, הם כנראה באמת כאלו לפחות במחשבה שלהם. אולם דווקא איידה מציבה מולם מראה, הנוכחות שלה, היחס אליה, הרגשות והתחושות שלה, כל הזמן מציבים מראה אל מול הליברליות של חבריה. היא כל הזמן תזכיר לויוואלדו את היותו לבן ואת היותה שחורה, לא ניתן להימלט מזה, לא ניתן לדלג מעל זה. החיים מסתבר מורכבים.

"ארץ אחרת" הוא רומן אפי, כזה המשלב בתוכו קשת של דמויות, וקשת של מצבים. המתח הבין-גזעי הוא נדבך אחד של העלילה, מערכות יחסים הם נדבך נוסף משמעותי ומרתק לא פחות, לא קל לתחזק מערכות יחסים, לא קל להיות שחור, לא קל להיות הומו ואף לא קל להיות אשה בשנות החמישים באמריקה. הדמויות בסיפור מתמודדות עם מערכות יחסים מורכבות, עם הרצונות שלהם, עם ההתנגשות הבלתי פוסקת בין מה שהם היו רוצים למה שמתרחש במציאות, לעיתים נדמה שאין כלל גבולות בין החוץ לפנים. ""בסדר" הוא אמר מותש "אז אנחנו חבורת אנשים דפוקים, אז תסתמי, כבר מספיק הסתבכנו גם כה" הם הסתבכו כי בעל הבית והשכנים והשוטר בפינה לא ראו בעין יפה את נוכחותה של איידה"

"ארץ אחרת" הוא לא פחות "מיצירת מופת" כזאת שמביאה את הגזענות האכזרית והאיומה, את היחס המפלה והמבזה להומואים ולנשים למרכז הבמה. זה ספר שמתעמת עם הבעיות מציף ומאיר אותם ויחד עם זאת לא מוותר על היותו רומן מרתק ומפעים. מדהים שגם כעת 70 שנה לאחר שהוא נכתב, השחורים ההומואים והנשים עדין מופלים ועדין סובלים. רומן נפלא רוצו לקרוא.

ארץ אחרת/ג'יימס בולדווין מאנגלית: גיא הרלינג מו"ל: עם עובד 480 ע'

104 views0 comments
bottom of page