top of page
  • Writer's pictureKaren Agmon

איש שטח/ג'ון לה קארה


איש שטח/ג'ון לה קארה

נפילת חומת ברלין ב 89 היוותה רגע בהיסטוריה שנדמה היה שהנה אנו ניצבים אל מול עידן שבו הרשע ימוגר מן העולם, השלום ישרור בו ואנשי תעשיות הביטחון שלא לומר כל ארגוני הביון באשר הם ימצאו את עצמם חסרי תעסוקה. זו הייתה פנטזיה ילדותית של אנשים מן השורה. הרבה מידי כסף, כוח ושליטה ממלאים את כל אותם ארגונים ותעשיות. לא היה סיכוי שהם ייעלמו לא אז ולא היום.

נט גיבור העלילה שלנו הוא מרגל בשרות הוד מלכותה. השנה היא 2019 הוא בן 47 ונקרא לשוב אל מולדתו. הוא בטוח שאלו ימיו האחרונים ב"משרד" שרות המודיעין החשאי של בריטניה. הוא בטוח שכעת בגילו הוא כבר חסר ערך למשרד וככזה הם ודאי יוותרו על שירותיו. להפתעתו, נט מקבל ממנהלת משאבי האנוש, הצעה שהוא מחליט לקבלה. בתפקידו החדש נט הוא ראש תחנת משנה 'המקלט'. נט מכנה את התחנה הזו בשם: "מזבלה" שתחת חסותה יש עריקים ומודיעים כושלים.

נט נשוי לפרודנס עורכת דין המתמחה בזכויות אדם, ואבא לסטאפני בת ה 19 שהעבירה את הוריה ובתוקף תפקידיו של אביה בעיקר את אמה, גיל התבגרות מהגיהינום.

נט הוא אף שחקן בדמינטון* נלהב ומוכשר, למען האמת הוא אף מחזיק בכתר אלוף המועדון. המועדון אליו הוא שייך נקרא "אתלטיקוס" זהו מועדון ספורט צנוע ועממי למדי. מה שבהחלט מתאים לערכיה של אשתו האהובה.

נט בטוח אומנם שהמקלט הוא מקום שאין מה לעשות בו. אולם הוא לא לקח בחשבון שני דברים: הראשון - שאומנם המלחמה הקרה הסתיימה לכאורה מזמן. אולם בעולם שבו טרמפ הוא נשיא. ובריטניה הצביעה בעד ה"ברקזיט", ואוליגרכים רוסיים קונים נכסים בבריטניה, ומתנהלים בה כאילו הם חלק ממשפחת המלוכה. בעולם שכזה אפילו למודיעים כושלים יש מקום. הדבר השני שנט לא לקח בחשבון, זו את סגניתו: פלורנס, הצעירה דוברת הרוסית בשנת הניסיון השנייה שלה. התיאור שנט מקבל לגביה הוא: "מוכשרת שצריך לתת לה עוד שנה להירגע". פלורנס מתגלה כנכס אמיתי: מבריקה, יזמית ומלאת אנרגיות. מהר מאוד היא מציעה "פעולה" לנט. כזו שקשורה באוליגרך רוסי עשיר כקורח וכנראה שבין שאר עיסוקיו המרנינים כמו הלבנת כספים הוא אף סוחר בנשים. נט מאמין שהפעולה שפלורנס מציעה היא רעיון מוצלח, ובהיותו וותיק מאוד בשרות ומודע מאוד לפוליטיקה הקיימת בארגון, הוא מדריך את פלורנס בכל שלב ושלב: כיצד לתווך את הפעולה למפקדים שלמעלה, כיצד לכתוב הצעה, כיצד להגישה וברגע האמת כיצד להציגה מול פורום מאיים למדי שכולל את האנשים הבכירים בארגון.

העלילה נפתחת במועדון הספורט "אתלטיקוס" בשבת בערב. נט יושב לבירה קרה עם יריבו מהמועדון המתחרה בצ'לסי. הבירה טעימה במיוחד כיון שנט ניצח את המשחק ושמר על תוארו כאלוף. הוא לא סתם ניצח יריב, הוא ניצח יריב שצעיר ממנו בהרבה שנים. בעודם שותים את הבירה הקרה ומתענגים על שיחת רעים, נט מבחין באליס פקידת הקבלה, ומעמודי התווך של המועדון. היא באה להציג לפניו את אד. צעיר, אולי תימהוני קמעה, אשר מתעקש לשחק מול נט בגלל היותו אלוף שהוא. לאחר אי אלו חילופי משפטים ומילות נימוסים, ולאחר שנט לא מצליח להניע את אד מהחלטתו לשחק עימו, נט נעתר לבקשה והם קובעים זמן למשחק.

זוהי בעצם שנתו הראשונה של נט בלונדון כשגרה. לא עוד רק גיחות קצרות ללונדון על מנת לבקר את אשתו ובתו וחזרה לעולם לתפקידו כמרגל מצטיין. לא עוד הרפתקאות מסוכנות יותר או פחות, לא עוד אהובות החולקות עימו את אהבתו לריגוש שבחיי מרגלים. כעת אלו הם חיי שגרה הכוללים עבודה, ספורט, זוגיות רצופה, מפגשי רעים. נט אף מוצא שאד הוא יריב נהדר למשחק בדמינטון מוצלח. והמשחקים בניהם הופכים לעניין קבוע. עוד מסתבר לנט שגם במקלט באותה "מזבלה" למרגלים כושלים, גם שם המתח יכול לעלות ושגרת החיים יכולה להיות מופרת ללא שום התרעה.

מסתבר שמזימות אפלות מורכבות ומדהימות יכולות להירקם ואכן נרקמות ממש "מתחת לאף".

"איש שטח"הוא מותחן מעולה שכתוב נפלא. זהו מותחן מענג הנקרא בהנאה רבה . רוצו לקרוא.

מו"ל: כנרת זמורה מאנגלית: אמיר צוקרמן 287 ע'

47 views0 comments
bottom of page